Necessites la cèdula d'habitabilitat ?
La cèdula d’habitabilitat és un document administratiu que acredita que un habitatge compleix les condicions mínimes d’habitabilitat que preveu la normativa vigent i és apte per a ser destinat a residència de persones.
Les dades que figuren a la cèdula són:
- L’adreça i ubicació de l’habitatge.
- La superfície útil de l’habitatge i de les habitacions.
- Les estances i els espais que componen l’habitatge.
- El llindar màxim d’ocupació (quantes persones hi poden viure).
- La identificació i titulació de la persona tècnica que en certifica l’habitabilitat.
A la cèdula no hi consta el nom de la persona propietària, només acredita les condicions objectives d’habitabilitat, amb independència dels seus titulars o ocupants.
Quan és necessà ria la cèdula?
La cèdula d’habitabilitat és necessària per transmetre un habitatge en venda, lloguer o cessió d’ús, sigui en primera transmissió o en posteriors. També us la demanaran per donar d’alta els subministraments bàsics de la llar, com electricitat, gas, telecomunicacions o altres serveis. Les entitats financeres també us la poden exigir com a condició per atorgar una hipoteca. Per a demanar ajuts, subvencions o bonificacions, destinades als habitatges també us la poden requerir, per acreditar la seva condició d’habitatge. En els casos de reagrupament familiar d’estrangers, la cèdula també és necessària.
L’atorgament de la cèdula d’habitabilitat no suposa la legalització de les construccions pel que fa a l’adequació de l’ús de l’habitatge a la legalitat urbanística.
Si necessiteu disposar de la cèdula d’habitabilitat del vostre habitatge, primer heu de saber si en disposa, si està vigent o caducada. En cas que no en disposi o estigui caducada, haureu de tramitar la sol·licitud d’obtenció de cèdula d’habitabilitat, amb la intervenció d’un arquitecte o arquitecte tècnic; en cas que estigui vigent, en podeu demanar directament un duplicat.
L’atorgament de les cèdules d’habitabilitat de primera ocupació les gestiona directament l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
Com puc saber si la cèdula del meu habitatge està vigent?
Si necessiteu saber si un habitatge té la cèdula d’habitabilitat vigent i els metres quadrats útils, podeu consultar el cercador de cèdules del web de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya; podeu fer la cerca per número de cèdula o amb la referència cadastral de l’habitatge, tot i tenir en compte que les cèdules vigents més antigues no tenien informada la referència cadastral, i és possible que per aquest motiu no la localitzeu amb la referència cadastral.
Si no disposeu d’aquestes dades, podeu consultar la referència cadastral al rebut de l’IBI, l’escriptura de l’habitatge o sinó, a la seu electrònica del cadastre, indicant el municipi i adreça de l’habitatge.
Si la cèdula està vigent, en podeu demanar un duplicat. Actualment, la vigència d’una cèdula d’habitabilitat de segona ocupació atorgada a partir del 2003 és de 15 anys, i si és de primera ocupació (habitatges nous), les obtingudes a partir de 2012 es va ampliar el termini a 25 anys. En cas que estigui caducada o no en disposi, caldrà que us adreceu a un arquitecte o arquitecte tècnic per tal que us faci un certificat d’habitabilitat / idoneïtat de l’habitatge i seguir els tràmits necessaris per obtenir una nova cèdula d’habitabilitat per als propers anys.
Sol·licitar o renovar una cèdula d’habitabilitat
Tant si el vostre habitatge no disposava de cèdula d’habitabilitat prèviament, com si aquesta ja no és vigent, per tal d’obtenir una nova cèdula caldrà que us adreceu a un arquitecte o arquitecte tècnic per tal que us faci un certificat d’habitabilitat / idoneïtat de l’habitatge i seguir els tràmits necessaris per obtenir una nova cèdula d’habitabilitat per als propers 15 anys.
La cèdula d’habitabilitat de segona ocupació es refereix a habitatges que ja existeixen.
La sol·licitud es realitza preferentment de forma telemàtica, per part del tècnic que certifica, a través de l’oficina virtual del seu respectiu col·legi professional i el tràmit específic a la seu del Gencat.cat, o per part del sol·licitant, a través del tràmit específic del Gencat.cat, adjuntant el número de tràmit col·legial que li faciliti el tècnic, o el respectiu certificat d’habitabilitat o idoneïtat signat electrònicament pel tècnic que certifica, i la resta de documentació requerida segons cada cas.
Excepcionalment, també l’interessat la pot presentar presencialment, amb la sol·licitud, la resta de documentació requerida segons el cas, i el número del tràmit col·legial que li faciliti el tècnic que emet el certificat d’habitabilitat o idoneïtat.
Aquest tràmit té una taxa associada per part de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya:
- Si la sol·licitud es fa presencialment, la taxa és de 20,45 €.
- Si la sol·licitud es presenta i tramita telemàticament, hi ha una bonificació del 30%, quedant la taxa en 14,35 €.
Queden exclosos del pagament de la taxa els propietaris sotmesos a un procés de dació en pagament.
El termini per rebre l’atorgament o denegació de la cèdula sol·licitada és de 30 dies hàbils a partir de la data de recepció de tota la documentació completa.
Demanar una còpia de la cèdula d’habitabilitat
Podeu demanar una còpia de la cèdula d’habitabilitat vigent en qualsevol moment. Caldrà que acrediteu que en sou propietari, llogater o apoderat o representant.
El tràmit és gratuït.
Teniu diferents vies per demanar-ne el duplicat:
- Preferentment, a través de la web de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya Accedir al tràmit
- Aportant el model normalitzat degudament emplenat; el podeu entrar directament al Consell Comarcal del Vallès Oriental. Per demanar hora al Consell Comarcal pot fer-ho a través d’aquest enllaç: Reservar Cita Previa (encolate.es)
- També podeu telemàticament, a través d’una instància genèrica des de la seu electrònica de l’Ajuntament de Montmeló, adjuntant aquest mateix formulari degudament emplenat i signat. Tràmits i gestions (seu-e.cat)
Document normalitzat per sol·licitud còpia cèdula (model RE-906): habitatge.gencat.cat/Impressos_Tramits/RE_906_Sollicitud_Duplicat_Cedula.pdf