Has perdut el teu habitatge?

Les prestacions econòmiques d'especial urgència constitueixen un instrument destinat a abordar situacions d'emergència en l'àmbit de l'habitatge. Aquestes prestacions tenen com a finalitat possibilitar:

  1. La permanència en l'habitatge de la persona sol·licitant i de la seva unitat de convivència.
  2. L'accés a un nou habitatge, per pèrdua de l’habitatge habitual.

Aquestes ajudes s’atorguen fruit d’una mediació social i seguiment de caràcter personal i es concedeixen a fons perdut.

El seu objectiu és prestar assistència a les famílies amb sobreendeutament, amb l'objectiu de facilitar la permanència en la seva actual residència o facilitar un reallotjament més adequat.

Prestació econòmica d'especial urgència per pèrdua d'habitatge habitual

Documentació:

  • Informe social emès pels serveis socials municipals d'atenció social primària o especialitzada sobre la situació de la unitat de convivència.
  • Llibre de família, si escau.
  • Sentència judicial o conveni de separació o divorci, si escau.
  • Les tres últimes nòmines prèvies a la presentació de la sol·licitud. En el cas de no poder aportar la/les nòmina/es perquè encara no se'n disposa, el contracte de treball. En el cas de treballadors per compte propi, la declaració trimestral d'IRPF corresponent.
  • Contracte de lloguer, de cessió o de sotsarrendament a nom seu. En el cas que els efectes del contracte siguin a partir de l'1 de juny de 2013, caldrà acreditar el compliment de l'obligació de l'arrendatari del pagament de la fiança a l'arrendador, de conformitat amb el que estableix la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans; la Llei 13/1996, de 29 de juliol, del registre i el dipòsit de fiances dels contractes de lloguer de finques urbanes, el seu reglament, i altres disposicions concordants.
  • Documentació acreditativa del procés de desnonament per manca de pagament, per expiració del termini legal o contractual, per execució hipotecària o per altres processos reconeguts en què s'hagi perdut l'habitatge amb títol legal, com en els casos de dació en pagament.
  • El document de lliurament de claus, el document acreditatiu de la data del llançament judicial, l'escriptura de dació en pagament o altres documents vàlids en dret per acreditar la data en què es deixa l'habitatge.
  • Documentació acreditativa d'haver pagat tres mensualitats del lloguer o sis quotes hipotecàries de l'habitatge anterior, si no queda prou justificat amb la documentació del procés corresponent.
  • Tots els rebuts de lloguer pagats de l'habitatge pel qual es sol·licita l'ajut, fins a la data de la sol·licitud.
  • Sol·licitud de transferència bancària per poder realitzar el pagament de la prestació a nom de la persona sol·licitant, signada per aquesta i amb la diligència de conformitat de l'entitat bancària o document acreditatiu del compte bancari de la persona sol·licitant.
  • Documentació acreditativa de les despeses de fiança i d'accés a l'habitatge.
  • En les situacions de violència masclista, en qualsevol de les formes i dels àmbits establerts, la documentació que ho acrediti amb algun dels mitjans de prova de l'article 33 de la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.
  • En els casos que provinguin d'habitatges de la Xarxa d'habitatges d'inserció social (XHIS) o assimilables o derivats del Marc d'acció per a l'abordatge del sensellarisme a Catalunya 2022-2025:
    • Contracte de lloguer o de cessió d'ús d'un l'habitatge inclòs en algun dels programes esmentats on residia anteriorment
    • Informe social que inclogui el pla de treball que acrediti el seguiment i l'evolució favorable de la persona sol·licitant o del membre de la unitat de convivència que correspongui

Requisits:

  • Tenir la residència legal a Catalunya.
  • Acreditar la urgència i l’especial necessitat de la unitat de convivència mitjançant un informe social emès pels serveis socials.
  • La persona sol·licitant ha de ser titular d’un contracte de lloguer, d’una cessió d’ús, d’un contracte de sotsarrendament, d’un dret de subrogació o de qualsevol títol jurídic habilitant que n’acrediti l’ocupació de l’habitatge que constitueixi el seu domicili habitual i permanent (on està empadronat).
  • No tenir altre habitatge en propietat la persona sol·licitant, ni cap membre de la unitat de convivència.
  • No tenir cap tipus de parentiu, ni el sol·licitant ni cap membre de la unitat de convivència amb el propietari de l’habitatge.
  • Que no hagin transcorregut més de 24 mesos entre la data en què es deixa l’habitatge i la data de la sol·licitud de la prestació.
  • Haver pagat 3 mensualitats del lloguer o 6 quotes hipotecàries de l’habitatge anterior.
  • La persona sol·licitant s’ha de trobar en algun dels supòsits següents:
    • Processos de desnonament per manca de pagament, per expiració del termini legal o contractual i per execució hipotecària.
    • Altres processos reconeguts en què s’hagi perdut l’habitatge amb títol jurídic habilitant.
    • Dones que es troben en situació de violència masclista
    • Els casos de la Mesa de valoració de situacions d’emergències econòmiques i socials de Catalunya i de les meses d’emergències locals amb resolució favorable i en tràmit de reallotjament.
    • Procediment d’intermediació que preveuen els articles 439.7, 655 bis i 685.2 de la Llei 1/2000, de 7 de gener, d’Enjudiciament Civil i la disposició transitòria tercera de la Llei 12/2023, de 24 de maig, per al dret a l’habitatge, en els supòsits que disposin de títol jurídic habilitant.
    • Casos que provinguin d’habitatges de la Xarxa d'habitatges d'inserció social, en endavant XHIS, o assimilables, o derivats del Marc d’acció per a l’abordatge del sensellarisme a Catalunya 2022-2025, amb un pla de treball, en fase de compliment.
      • Estar al corrent del pagament de les rendes de lloguer de l’habitatge per al qual se sol·licita la prestació i estar en condicions de continuar pagant el lloguer des del moment en què es resolgui la sol·licitud de la prestació.
      • Pagar el lloguer, com a mínim , a partir del mes següent a la data de la resolució de concessió, per un dels següents mitjans:
        •  transferència bancària
        • rebut domiciliat,
        • ingrés en compte,
        • rebut emès per l’administrador de la finca,

Quantia de la prestació:

L’import de la prestació s’estableix en el 60 % de la renda anual de l’habitatge, amb un límit màxim de 3.600 euros anuals per habitatge.

La prestació es reconeix a partir del mes següent a la data de la resolució favorable i per a 12 mensualitats. Es pot renovar anualment fins a un màxim de 24 mesos més, sempre que se sol·liciti la renovació.

Prestació complementària pel pagament de la fiança i despeses d'accés nou habitatge

L’import d’aquesta prestació complementaria s’estableix sobre la base de la despesa acreditada, amb un import màxim de 800 euros, i només es pot atorgar una vegada.

Darrera actualització: 15.07.2024 | 11:05
Darrera actualització: 15.07.2024 | 11:05