Parelles lingístiques a tres bandes
El Voluntariat per la llengua (VxL) és un programa per practicar català a través de la conversa impulsada pel Departament de Política Lingüística i gestionat territorialment pel Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL).
Aquest programa es basa en la creació de parelles lingüístiques formades per un voluntari, que parla català fluidament, i un aprenent, que en té coneixements bàsics i vol adquirir fluïdesa. Les trobades, presencials o en línia, es fan una hora a la setmana durant un mínim de deu setmanes a l'hora i dia que acordin els dos participants.
Els dinamitzadors dels VxL de cadascun dels 22 centres de normalització lingüística del CPNL gestionen les parelles lingüístiques, que es formen tenint en compte els horaris disponibles i les afinitats dels inscrits. També fan seguiment de les parelles i donen suport a la incorporació de nous col·laboradors del VxL arreu del territori.
A Montmeló s’acostumen a fer cursos de nivell bàsic, amb la qual cosa quan l’alumnat comença a construir frases en català, per tal d’acostumar-se a mantenir la conversa sense canviar la llengua, se’ls proposa formar part del programa del Voluntariat per la llengua. Enguany ja hi ha 3 parelles lingüístiques, fet que ha servit per organitzar una trobada perquè es puguin conèixer i compartir experiències les aprenentes i els voluntaris lingüístics.
Per una banda, una parella començà a finals del 2024 i continua aquest any, són la Mercè i la Julieta. La Mercè i la Julieta (de Romania) es troben cada setmana per anar a caminar i xerrar pels descosits; s’han reunit força i es veu la complicitat entre elles, ja saben molt l’una de l’altra, del país de cadascuna, dels plats, de les cultures tan llunyanes i properes alhora.
Una segona parella la formen l’Àngela i la Maria (de Mèxic), de mica en mica s’observa l’acompanyament de la voluntària a través de les mirades entre elles que s’adona de quan cal aclarir dubtes o buscar la paraula corresponent a la frase. Per a la Maria és el seu suport per millorar l’aprenentatge.
I fa una setmana hi ha una nova parella lingüística a Montmeló, en Ramon i l’Angèlica (de Colòmbia). Tot just han començat i ja es veu el compromís de compartir, de mostrar cadascú d’on és, què fa, quines són les aficions... Van amb la tauleta a la mà per ensenyar-se aliments, objectes, indrets a fi de no canviar de llengua i aprendre més d’ambdues cultures.
Ha estat una trobada a tres bandes
En aquesta trobada, a més d’explicar les vivències de cada parella lingüística, dels aprenentatges, consells i propostes han parlat del poble. Els voluntaris són de Montmeló, però les aprenentes algunes fa uns mesos que han arribat a Catalunya, per tant, tenen molts carrers per descriure, cases, monuments, equipaments, tradicions...
Per tancar la trobada, la sessió ha acabat amb un concurs a 3 bandes. Era un joc on cada parella disposava de 30 segons per respondre vocabulari en català, aquí s’observava la destresa, l’habilitat i el compromís entre aprenents i voluntaris. Ha estat tota una lliçó d’empatia, voluntat i competència.