El dret de les persones usuàries al jutjat
Oficina Municipal d’Informació i Consum - Quan la mediació ha estat infructuosa; quan les gestions dutes a terme per l’Oficina Municipal d’Informació i Consum (OMIC) no han aconseguit resoldre la reclamació presentada; quan la persona consumidora insisteix a fer valdre els seus drets; ens resta la justícia ordinària.
Sempre expliquem a l’OMIC que els drets de les persones usuàries estan protegits per lleis. Algunes més específiques, altres més generalistes. I com totes les lleis del nostre país, i dels països del nostre entorn, han de ser aplicades per l’administració o per la justícia. En aquest cas estaríem parlant de la necessitat que la justícia posi “ordre” en un assumpte relacionat amb el consum o amb un servei. I quan parlem de justícia ens referim als jutjats ordinaris.
En la gran majoria d’assumptes relacionats amb la defensa de causes sobre consum, ens estarem referint als tribunals d’ordre civil. En algunes ocasions penal, però la major part de les vegades serà el jutjat civil el que se n’encarregarà dels assumptes de consum.
Des de l’any 2015, en aquells casos en què la quantitat reclamada no superi els 2.000 €, podrem actuar sense el suport de cap professional (advocacia o procuradoria). No és el més aconsellable, però la llei així ho preveu.
Una altra opció és la justícia gratuïta. En aquest cas, si els ingressos de la unitat familiar (tothom que resideixi en el domicili de la persona reclamant) no superi una forquilla d’entre els 1.200 i 1.800 € mensuals (depenent de diferents motius), es pot sol·licitar advocacia d’ofici.
Així doncs, sempre recomanem la intervenció dels serveis públics de consum per solucionar conflictes relacionats amb la defensa de les persones que consumeixen, però en el cas de no arribar a una entesa, sempre resta la via judicial.